Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím elektronické komunikace (email doručený na adresu elektronické podatelny – viz bod 4, a to i bez elektronického podpisu). Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba žádost podat písemně.
Aby žádost mohla být posouzena jako žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím, musí splňovat konkrétní obsahové náležitosti.
Pokud informaci žádá fyzická osoba:
- jméno a příjmení žadatele,
- adresu trvalého pobytu (případně adresu pro doručování, liší-li se od adresy trvalého pobytu),
- datum narození,
- informaci, že jde o žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Pokud informaci žádá právnická osoba:
- název,
- IČO,
- adresu sídla,
- informaci, že jde o žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Žadatel může použít formulář.
Lhůta pro vyřízení žádosti o informace je 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo od doplnění žádosti.
Lhůta 15 dnů může být prodloužena nejvýše o 10 dní pouze z následujících důvodů:
- vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
- vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
- konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem
na předmětu žádosti.
O prodloužení lhůty a důvodech prodloužení je žadatel informován, a to ještě před uplynutím lhůty k jejímu vyřízení.
Žádost o poskytnutí informace, která již byla zveřejněna například na internetu, v informačních brožurách a podobně se zpravidla vyřizuje poskytnutím údajů o zveřejnění, nejpozději do 7 dnů od žádosti o poskytnutí informace. Sdělení žadatele, že trvá na přímém poskytnutí informace, se považuje za nové podání žádosti.